Reformen

Overblik over skolereformens initiativer og intentioner:

Se denne korte Prezi og få et overblik.

Skolereformen har tre overordnede formål:

  1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
  2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
  3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Tre overordnede indsatsområder skal understøtte, at målene nås:

  1. En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og trivsel
  2. Få klare mål og regelforenklinger
  3. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og ledere. 

 Hovedelementer i skolereformen:

 
  • Flere fagopdelte timer og ny tid til understøttende undervisning, som supplerer den fagopdelte undervisning
  • Timetallet i dansk, matematik, natur/teknik og musik forhøjes
  • Undervisning i engelsk fra 1. klasse, andet fremmedsprog fra 5. klasse og valgfag fra 7. klasse
  • Motion og bevægelse skal indgå i skoledagen med gennemsnitligt 45 minutter om dagen
  • Tilbud om faglig fordybelse og lektiehjælp
  • Folkeskolen skal i højere grad åbne sig mod det omgivende samfund og samarbejde med bl.a. de kommunale musik- og billedskoler
I Silkeborg Kommune har Børne- og Ungeudvalget vedtaget følgende pejlemærker i det lokale arbejde med Skolereformen:

  • Udviklingen af den gode skole tager sit afsæt i elevernes læring og trivsel. Rammerne skal sættes således, at de understøtter dette.
  • Arbejdet med Folkeskolereformen forankres i et fælles samarbejde mellem alle folkeskolens interessenter
  • Lærere, pædagoger og ledere understøttes i at arbejde professionelt med opgaven at udvikle folkeskolen



Overblik over reformen fra Undervisningsministeriet (ny hjemmeside)
Aftaleteksten: "Et fagligt løft af folkeskolen"
Danmarks Lærerforenings udspil: "Sammen gør vi en god skole bedre"
KL's udspil: "En ny folkeskole"

Visualisering af Ledelsessupportsektionens projekter (pdf-fil pr. 11. april 2014)